© Anja Meulenbelt

Geweld tegen vrouwen in Nederland en daarbuiten, het vermeende slachtofferschap van moslimvrouwen en de uitreiking van de Oscars. Vandaag in de Nieuwsbreak: het nieuws dat schrijfster en feministe Anja Meulenbelt bezig houdt.

Wat is u opgevallen in het nieuws? ‘Op mijn leeftijd en met mijn affiniteit zijn er wel meer onderwerpen waar ik me druk over kan maken, maar omdat op 5 maart het F-boek uitkomt dat ik samen met Renée Römkens heb gemaakt voor Atria (kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, red), houd ik me op dit moment het liefst een beetje bij feministische onderwerpen.’

Steekt u maar van wal. Waar wilt u het graag over hebben? 'Ik heb in twee kranten gelezen dat Turkse vrouwen de straat opgaan uit woede over de moord op een studente. In de Nederlandse media hebben we het heel vaak over vrouwen die mishandeld, verkracht of vermoord worden, maar ik vind het net zo belangrijk dat we ook laten zien dat vrouwen dat niet zomaar pikken. Dat deze Turkse vrouwen wel degelijk van zich afbijten en nu ook massaal in actie komen.

'Een ander punt is dat we veel oog hebben voor nieuws over geweld tegen vrouwen in andere landen, maar dat probleem hebben wij in Nederland ook. Ik ben er heel erg voor dat ook nieuws uit andere landen de media haalt als het gaat om vrouwen, maar ik vind ook dat we meer aandacht moeten hebben voor het feit dat het in Nederland ook gebeurt.'

Lees verder op volkskrant.nl

Doortje Briedé-Bultman