De nieuwe 'Denker des Vaderlands' wil tussen de mensen staan

• Doortje Briedé

Arts en filosoof Marli Huijer wordt de nieuwe Denker des Vaderlands. Ze volgt René Gude op, die in 2013 aantrad.

De eretitel ‘Denker des Vaderlands’ is een initiatief van Trouw, Filosofie Magazine, de ISVW en enkele uitgeverijen. De Denker wordt gekozen en aangesteld door een groep journalisten en vakgenoten. Met wat voor Denker hebben die het Vaderland deze keer opgezadeld?

Allereerst met een vrouw. En dat maakt verschil, vertelt ze in een interview dat komende zaterdag in het magazine Letter & Geest van Trouw staat. Ze noemt zichzelf daarin zelfs met nadruk ‘Denkeres’. "Vrouwelijke filosofen brengen andere thema's in, met eigen accenten. Zo had Hannah Arendt het over ‘nataliteit’, geboortelijkheid, terwijl filosofen van Plato tot Heidegger de sterfelijkheid centraal stelden."

Maar haar stijl zal sowieso verschillen van haar voorgangers, vertelt ze in datzelfde interview. De eerste Denker des Vaderlands, Hans Achterhuis, die in 2011 aantrad, vatte zijn rol samen als ‘tegendenken’. Zijn opvolger, René Gude, draaide de zaak om: hij wilde juist méédenken.

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

Marli Huijer: ‘Ik ben Denkeres, dat maakt verschil’

Marli Huijer is sinds gisteren officieel Denker des Vaderlands. Ze combineert twee vakgebieden: de geneeskunde en de wijsbegeerte. En als vrouw legt ze ‘andere accenten dan een man’. Zo vraagt ze aandacht voor ‘bescheiden getuigen’.

Een heer op leeftijd is de nieuwe Denker des Vaderlands niet. En Marli Huijer is evenmin een studeerkamergeleerde, al trekt ze zich soms terug voor het schrijven van boeken, zoals haar recente publicaties over ritme (2011) en discipline (2013). Filosoof en arts Huijer zoekt graag anderen op, want ze vindt het ‘heerlijk om met iedereen te praten’. “Ik probeer te achterhalen hoe mensen met elkaar praten. Dat maakt ze minder vreemd. Ik voel me enorm thuis in de wereld.”

Het klinkt als een program van de nieuwe Denker: de straat op. Dat tekent haar houding, maar ook haar denken dat, zegt ze, geïnspireerd is door de Joodse filosoof Hannah Arendt.

“Net als zij zie ik de publieke ruimte als een openbare ruimte, waar mensen zich kunnen uitspreken, laten zien wie ze zijn. Zelfs je huis kan een publieke ruimte zijn, als je opeens allerlei vreemden uitnodigt om te komen debatteren.”

Lees verder op trouw.nl

Doortje Briedé-Bultman