José van Dijck nieuwe president van de KNAW

  • Doortje Briedé

    José van Dijck |  Foto: Danny Schwarz

    Na alle ellende bij de Faculteit der Geesteswetenschappen is er dan eindelijk goed nieuws voor de faculteit: hoogleraar vergelijkende mediastudies José van Dijck is benoemd tot president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Ze volgt Hans Clevers op die teruggaat naar de wetenschap.

    Johanna Francisca Theodora Maria van Dijck (Boxtel, 1960) studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Universiteit Utrecht en studeerde cum laude af in de vergelijkende literatuurwetenschappen, waarna ze naar Amerika vertrok om aan de University of California in San Diego te promoveren. Ze was docent journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofddocent visuele cultuur aan de Universiteit Maastricht, totdat ze in 2001 als hoogleraar naar de UvA kwam. Van 2008 tot 2011 was ze bovendien decaan van de Faculteit der Geesteswetenschappen. Daar kreeg ze te maken met lastige klusjes, zoals de invoering van het 8-8-4-systeem. Het speelde een rol bij haar besluit haar decanaat neer te leggen en terug te keren naar de wetenschap. Na haar decanaat was ze gasthoogleraar aan de University of Technology in Sydney, voordat ze haar baan als UvA-hoogleraar weer oppakte.

    Lees verder op foliaweb.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    KNAW krijgt na twee eeuwen vrouw aan het roer

    José van Dijck wordt de nieuwe president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Het is voor het eerst sinds de oprichting van de organisatie in 1808 dat er een vrouw aan de leiding komt.

    De 54-jarige Van Dijck is hoogleraar vergelijkende mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam. Ze doet onderzoek naar sociale media, digitale cultuur en mediatechnologieën. Eerder was ze universitair docent journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen.

    Lees verder op nos.nl

    Doortje Briedé-Bultman
  • Doortje Briedé

    KNAW-president José van Dijck: ‘Deze benoeming is een dubbele emancipatie’

    Op Internationale Vrouwendag (8 maart) een interview met José van Dijck, hoogleraar vergelijkende mediastudies aan de UvA. De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen krijgt met haar voor het eerst een vrouw als president.

    Robbert Dijkgraaf, Frits van Oostrom en Hans Clevers waren er als de kippen bij om José van Dijck te feliciteren met haar benoeming tot president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Een hartverwarmende ervaring, aldus Van Dijck. ‘Ik heb het gevoel dat ik op de schouders van reuzen ga staan en dat geeft een heel bijzonder gevoel. Ze zijn mijn drie favoriete voorgangers.’

    Na twee mannelijke bèta's eindelijk een vrouwelijke alfa. (Lachend) ‘Dit is een dubbele vorm van emancipatie. In 2010 werd ik lid van de KNAW en ik was de eerste hoogleraar in de vakgebieden media, informatie en communicatie die gekozen werd. Deze benoeming is wat mij betreft het bewijs dat onze vakgebieden het goed doen. Die ontwikkeling zie ik ook als ik naar ons onderzoeksveld kijk en naar bijvoorbeeld de QS-rankings. In Nederland staat alfa/gamma misschien onder druk, in het buitenland hebben we een zeer goede naam.’

    Lees verder op parool.nl

    Doortje Briedé-Bultman